ul. Zamkowa 16, 11-600 Węgorzewo

tel. kom. 514 701 749tel. 87 429 13 55, 

przedszkole.tygrysek@onet.pl

Przedszkole Niepubliczne Tygrysek

Wywoływanie i utrwalanie głoski "r"

WYWOŁYWANIE I UTRWALANIE GŁOSKI „R”

Ćwiczenia usprawniające język:

        • Wysuwanie języka do przodu: język wysoki i szeroki

        • Cofanie szerokiego języka w kierunku gardła

  • Unoszenie szerokiego języka na górną wargę

  • Unoszenie szerokiego języka na górne zęby

  • Kląskanie czubkiem języka

  • Rysowanie na podniebieniu np. kółek, kwiatków itp.

  • Ssanie cukierka- czubkiem języka

  • Układanie języka w kształt żądełka, rurki, łyżeczki

  • Masowanie czubka języka szczoteczką do mycia zębów

  • Masaż języka przez wysuwanie go między lekko rozwarte zęby

  • Zlizywanie przyklejonego do podniebienia mleka w proszku

 

 

Ćwiczenia przygotowawcze do wymowy głoski r:

  • Szybkie wypowiadanie głoski [l] dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy.

  • Powtarzanie szybko sylab: la, la, la, lo, lo, lo, le, le, le, lu, lu, lu, ly, ly, ly.

  • Wielokrotne, energiczne wypowiadanie [ttt], [ddd], [td] [tdn] (najpierw wolno, potem coraz szybciej) dotykając czubkiem języka o górny wałeczek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach, potem sylaby: te, te, te, ty, ty, ty, de, de, de, dy, dy, dy. i później zbitki sylabowe: teda - teda, tede - tede, tedo - tedo, tedu - tedu, tedy - tedy.

  • Wymawianie [ddd] z równoczesnymi energicznymi, poziomymi ruchami palcem po wędzidełku podjęzykowym.

  • Wąski pasek papieru umieszczamy na czubku języka za górnymi zębami i polecamy dmuchać na język energicznie wymawiając ttt na następnie tr. Wówczas papierek odskoczy.

  • Zdmuchiwanie z lekko uniesionego czubka języka skrawków papieru, tak, by papierek się odkleił

  • Mocne dmuchanie na czubek języka uniesiony do wałka dziąsłowego, aż do pojawienia się tr.

  • Akcentowanie głoski [t] w czasie wymawiania: tll, tll, trl (najpierw szeptem, potem głośno).

  • Powtarzanie sylab szeptem, a następnie głośno: la, la, la, trla, lo, lo, lo, trlo, lu, lu, lu, trlu, le, le, le, trle, ly, ly, ly, trly, trla, trlo, trle, trlu, trly.

 

Utrwalanie głoski r:

  • tra, tro, tre, tru, try trawa, trasa, tramwaj, tratwa, trampki, tran, troje, trochę trudny, truskawka, trybuna

  • dra, dro, dre, dru, dry drabina, droga, drewno, drewniaki, drut

  • atra, atro, atre, atru, atry; otra, otro, otre, otru, otry strażak, wiatrak, siostra, futro, jutro, lustro, strumyk, opatrunek, struś, cytryna, piętro, strona,

  • adra, adro, adre, adru, adry; odra, odre, odro, odru, odry kołdra, wiadro, zdrowy, biedronka, landrynki, adres

  • trudna droga, drobny druk, druga strona, drewniany wiatrak

  • Strażak niesie drabinę . Na drodze leży drut. Siostra kupiła truskawki.

  • pra, pro, pre, pru, pry; apra, apro, apre, apru, apry praca , pralka, pralnia, prasa, prosty, proszę prędko, prezent

  • drogi prezent, uprasowana wiatrówka, pierwsze piętro

  • bra, bro, bre, bru, bry; abra, abro, abre, abry abru brat, brama , zebra, obroża, ubrudzony, obrazek  brudne ubranie , brukowana droga ,

  • oprawiony obrazek, drugie piętro

  • Bronek zapomniał adresu. W pralce jest brudne ubranie.

  • kra, kro, kre, kru, kry; akra, akro, akre, akru, akry kra, kraj, kratka, kromka, kreda, kret, kruk, królik ekran, mokro, ukrop, okrasa, odkrywa

  • grad, grabie, granica, gromada, gruby, grupa, agrafka, agrest, groch, ogryzek

  • dobry kran, krótki krok, drobny groch, granatowy krawat

  • Krawiec prasuje ubranie. Krysia gra na trąbce. Koło bramy chodzi kruk. W ogrodzie leżą grabie. ra, ro, re, ru, ry, rama, rasa, radio, ranek, rumianek, ropa, rondel, ryba, róża

  • ranna rosa, rozwinięta róża, równa kreska

  • para, kara, tara, cerata, skóra, dziura, biuro, żyrafa.

  • ogrodzony teren, aparat radiowy, arkusz papieru, stary żyrandol

  • ar, or, er, ur, żar, smar, katar, konduktor, pomidor, cukier, parter, rura, traktor, rower

  • Romek rozwija z papieru deser. W torbie są cukierki. Pod murem stoi traktor. Jurek ma katar.

Na podwórku Rysiek i Romek maja rowery.