Wywoływanie i utrwalanie głosek szumiących
WYWOŁYWANIE I UTRWALANIE GŁOSEK SZUMIĄCYCH
-
Ćwiczenia języka,
-
Ćwiczenia warg,
-
Wywoływanie i utrwalanie głosek:
-
ćwiczenia wstępne: · ćwiczenia w szybkim powtarzaniu głoski llllll..., przy szeroko otwartych ustach, · ćwiczenia w szybkim powtarzaniu głosek: ttttt..., dddd..., nnnn...,(przypominamy dziecku, że czubek języka ma uderzać o wałek dziąsłowy.
-
Wywoływanie głosek zaczynamy od głoski sz
-
-
etap wywoływania głoski sz: · zbliż zęby, wysuń wargi, podnieś czubek języka do wałka dziąsłowego, który wyczujesz językiem i dmuchaj przez zęby ( pierwszy sposób), · spółgłoskę „sz” można otrzymać z przedłużonego „cz” ale język dziecka musi być wystarczająco spionizowany ,
-
wymowa głoski „sz” w sylabach: · spółgłoska „sz” w nagłosie: szu, szo, sza, szy, sze,
-
spółgłoska „sz” w śródgłosie: uszu, oszo, asza ,esze ,yszy, iszy,’
-
spółgłoska „ sz” w wygłosie: usz, osz ,asz, esz ,ysz, isz,
-
-
głoska „sz” w wyrazach: · uczeń powtarza wyrazy po nauczycielu (jeśli dziecko ma trudności, to dzieli wyraz na sylaby),
-
nazywanie obrazków , w których „sz” występuje na początku,
-
w środku,
-
na końcu wyrazu,
-
wyszukiwanie rysunków, których nazwy zawierają głoskę „sz”,
-
czytanie całościowe sylab i przepisywanie ich poniżej: sza sze szo szu szy szą szę,
-
artykułowanie, następnie czytanie zestawień samogłosek z dwuznakiem „sz”: asz esz osz isz usz ysz ąsz ęsz asza osze asze iszę ęszą uszą yszy aszu
-
artykułowanie, następnie czytanie wyrazów z „sz”: szablon, szachy, szary, szafka, szampon, szałwia, szarfa, szatyn, szelki, szereg, szopa, szosa, szumi, szuka, szyja, piszę, noszę, wiszę, proszą, koszą, piszą, młodszy, starszy,
-
tworzenie i odczytywanie wyrazów: szy- bu- je, szu- fla- da, szy- bo- wiec, szysz – ka
-
tworzenie, odczytywanie i zapisywanie wyrazów z końcówką – szek:
fartu
wuja
pu
łańcu szek
palu
braci
okru
"Co szumi?”"
– wypowiadamy zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę sz
Szumi morze – szszsz...
Szumi wiatr – szszsz...
Szumi woda – szszsz...
• Teksty do ćwiczeń:
Myszka
Łepek z uszami wytnę z kasztana,
Na brzuszek wezmę szyszkę.
Ogonek i łapki będą wełniane i do zabawy zrobię myszkę.
Przyszła myszka do szewca i prosi: uszyj mi puszyste bambosze takie, jak teraz się nosi.
Zerknął szewc na myszkę radosny i rzekł:
Mam, dużo roboty, zaczekaj do przyszłej wiosny.
Kształcenie słuchu fonematycznego w obrębie sz- s
• Zabawa „klaśnij-wstań”: nauczyciel wypowiada naprzemiennie „s” i „sz”, gdy dziecko usłyszy „sz” wstaje, a gdy s klaszcze , (warianty: sylaby z „s” i „sz”: sa, sza, so, szo, se, sze; wyrazy z głoską „s” lub „sz”: sok, sowa, szklanka, szok, szyja, sukienka, sanki, kasztan, kosz, mysz, stół, słoma, szkoła).
Wywoływanie i utrwalanie głoski ż- analogiczne jak sz
ETAP WYWOŁYWANIA GŁOSKI „CZ”:
Głoskę „cz” można uzyskać ze spółgłoski „t” dziąsłowego, przedłużając nieco jej eksplozję,
wargi powinny być zaokrąglone i wysunięte do przodu (tak jak przy o),
dziecko musi podnieść czubek języka w okolice wałka dziąsłowego, znacznie zbliżyć zęby do siebie
i powiedzieć „t” dziąsłowe,
• wymowa głoski „cz” w sylabach: · spółgłoska „cz” w nagłosie: czu czo cza czy cze, · spółgłoska „cz” w śródgłosie: uczu oczo acza ecze yczy iczy, · spółgłoska „ cz” w wygłosie: ucz ocz acz ecz ycz icz,
• głoska „cz” w wyrazach: · uczeń powtarza wyrazy po nauczycielu (jeśli dziecko ma trudności,
to dzieli wyraz na sylaby),
nazywanie obrazków , w których „cz” występuje na początku, w środku, na końcu wyrazu,
wyszukiwanie rysunków, których nazwy zawierają głoskę „cz”,
artykułowanie i czytanie całościowe sylab: cza cze czo czu czy czą czę
artykułowanie i czytanie zestawień samogłosek z dwuznakiem „cz”: -acz ecz ocz icz ucz ycz ącz ęcz -acze ocze aczu iczą uczą yczę ęczą
wymawianie wyrazów z dwuznakiem „cz”: czoło, czarny, czosnek, czyta, czapla, czapka, cząstka, Czechy, czekaj, człowiek, czemu, czerwiec, czerwień, czynny, płacze, piecze, skacze, liczy, kluczy, uczy, buczy, · nazywanie rysunków i łączenie z właściwym podpisem: znaczek czołg doniczka kaczka czapka teczka
Zdania z głoską cz
- Damian czeka na pocztówkę.
- Mam wlewa do kubeczka mleczko dla Jureczka.
- Obok doniczki był pajączek w pajęczynie.
- Kaczki poczłapały na łączkę.
- Chłopczyk ma rękawiczki na rączkach.
- Czarek czyta podręcznik w czytelni.
- Uczeń liczy na liczydłach i patyczkach.
- Kolczyki Janeczki mają czerwone oczka.
- W czwartek mama upiecze apetyczne pączki.
- Czerwona biedroneczka ma cztery czarne kropeczki.
Kształcenie słuchu fonematycznego w obrębie cz- c
• Zabawa „klaśnij-wstań”: nauczyciel wypowiada naprzemiennie „c” i „cz”, gdy dziecko usłyszy „cz” wstaje, a gdy c klaszcze , (warianty: sylaby z „c” i „cz”: ca, cza, co, czo, ce, cze; wyrazy z głoską „c” lub „cz”: car, cena, czyta, czeka, czarny, cyrkiel, ceruje, paczka, mecz, klucz, macki, maczki, warkocz).
Wierszyki utrwalające głoskę cz
“Entliczek- pętliczek”
Entliczek-pętliczek, czerwony stoliczek,
a na tym stoliczku pleciony koszyczek,
w koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek,
a na tym robaczku zielony kubraczek…
“Ogródek Mareczka”
W ogródeczku Mareczka wyrosła rzodkieweczka.
Czerwone są buraczki, no i cztery kabaczki.
Podlewa nasz Mareczek rządek swych rzodkieweczek
i czerwonych buraczków,
i krzaczki kabaczków…